Stödlinjer – välfärdens komplement eller kapitulation?

Den 19 maj är det dags för Svensk socialpolitisk förening årliga studiedag som handlar om de olika stödlinjernas plats i välfärden.

I Sverige finns en rad olika stödlinjer via telefon, chatt eller mejl, som alla syftar till att hjälpa människor i kris, att erbjuda en röst att samtala med, att ge råd och stöd. Det är ofta civilsamhället som genom ideella organisationer t ex patientföreningar, brukarorganisationer, anhöriggrupper, som står bakom detta, många gånger utanför ”kontorstid”, under kvällar och nätter. Stödlinjerna kompenserar för brister i samhällets skyddsnät och bristande tillgänglighet i svåra situationer. Kanske handlar det också om brist på tillit till den typ av stöd som sjukvården och socialtjänsten erbjuder – den som kontaktar en stödlinje kan vara anonym och behöver inte registreras någonstans.

Men vad vet vi om stödlinjerna och deras roll i dagens socialpolitiska landskap? Är de ett nödvändigt komplement till den offentligfinansierade välfärden eller är de ett svar på att den offentliga välfärden har kapitulerat inför människors stora och små problem och bekymmer i sin vardag? Vad finns det för erfarenheter hos dem som arbetar med stödlinjerna – handlar det om avlastning för stunden, är det direkt hjälp, fungerar de förebyggande? Hur många nås, är det samma personer som återkommer? Vilken kvalitet håller de många stödlinjerna? Vad säger forskningen? Vad tycker politikerna? Detta är några av de frågor som Svensk Socialpolitisk Förening vill belysa vid studiedagen 2021.

Ladda ner program med länk till anmälan här

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Relaterade inlägg

Scroll to Top